onsdag 8. oktober 2014

Art Journal og metal gold flakes :)

Ja hvorfor ikke bruke Gold leafing i Art Journaling også!? Er jo flott å ha på det meste har jeg funnet ut.

Fra vellum, rammer, møbler, lerret, papir, treverk, chipboard m.m Jeg har denne gangen virkelig latt disse vakre gullflakene få lande på mye forskjellig.

På denne Art Journalen har jeg brukt det på alt fra små perler til oppå molding paste.


 Her er bakgrunnen til sidene mine, hvor jeg la på et tykt lag med en blanding av Gesso og Light Molding Paste. Og laget "renner" som jeg la små perler nedi og lot det tørke. For så å gå over med sort akryl maling.
Så tok jeg fram limet fra Mona Lisa Speedball og lot dette tørke tja ikke mere enn ti minutter. Det tørker fort når det er tynne og små biter man skal ha det på. Så trykket jeg bladgull flak ned på perlene. Og jeg elsket oppriktig uttrykket! Jeg tror jeg kom med noen hjertesukk i ren glede altså!

 Så kom tanken jammen tekstur vil jo vises fantaaasatisk godt da med bladgull vel? Så jeg brukte en stensil fra Crafters Workshop (12x12) og brukte molding paste. Jeg lot dette tørke for jeg så malte treet med limet nevnt ovenfor. Og etter ca 20 minutt begynte jeg med å legge på flakene med gull. Dette tok jo litt tid når man ser størrelsen på trærne hehe. Men det var bare gøy å gjøre, eneste jeg merket å ta sånne dype sukk... vel det er ikke så lurt. Flakene flyver av sted hihi! Men som sagt et lite problem i sammenhengen.  Og jeg likte svært godt å se hvor flott strukturen kom fram og jeg likte utrolig godt det røffe uttrykket i trærne.

 Vanligvis ville jeg nok ha gjort endel av bakgrunnen ferdig før jeg ville hatt på bladgullet. Men jeg ønsket at malingen jeg ville tilføre bakgrunnen også skulle sette litt farge på trærne. Så her har jeg blandt annet malt et tynt lag med sort akrylmaling som jeg så har sprayet og tørket noe av. For at det skulle legges litt skygger og konturer i teksturen.

Jeg gjorde også det med lilla maling noen steder og noen steder også med oransj. For å jobbe lagvis er jeg svært glad i å bruke Golden Acrylic Glazing Liquid. Jeg er så glad at TreL har dette inne hele tiden, fordi det går unna på mitt studio. Det går jo fint å blande noe vann i akryl maling. Men jeg vil at det gjerne skal holde i endel år. Og har man for mye vann i akrylmaling så vil det miste sin bindeevne. Og jeg som jobber i så mange lag, vil være sikker på at det ikke begynner falle av eller til og med endre strukturen over tid.

Så her er Glazing Liquid et must når jeg jobber med å blende, jobbe i transparente lag for å få pigmentene ned uten at lagene blir tykke. En annen ting man kan såklart også blande med Gel Medium men som akryl maling trenger Gel Medium også å kure en stund før den har "satt" seg helt. Lukker man igjen boken før det har skjedd, kan man oppleve at sidene klistrer seg sammen. Et tips er da å enten legge tørkepapir/kalkerpapir/rispapir eller lignende mellom sidene. Man kan også bruke talkum eller kanske du har en slik embosser hjelper med pulver i seg. Den er kjempekjekk å stryke over sidene.

Hvis du bruker mye medium, gjerne i tykke lag og kanskje også med Gloss finish. Så vil to sider lett klistre seg til hverandre. Så bare et lite tips ;) Mange medium i mange lag på lerret osv, vil ha en lettere kurtid enn i en bok. Så her lar jeg sidene mine ligge åpne iallefall 3-4 dager.

Men nok snakk om medium, her kan dere se det ferdige resultatet av alle mine lag og herlige Gullflak!

 Det skinte så vakkert at det ble noe refleks i bildene, beklager det altså. Men jeg håper dere klarer å se hvor vakkert bladgull er ♥ Er så glad å få bruke det igjen, det har åpnet mange nye brukerområder for meg nå som jeg lager mye Mixed Media prosjekter.
 Det er ingen tvil om høsten er her! Åhh som jeg elsker slike farger altså! Ses ofte på himmelen og i naturen nå. Så det var en stor glede å få forevige akkurat denne sammensetningen av farger i Art Journal boken min ☺ Bokstavene, hjertene og noen stjerner er fra Wycinanka. Og å ha bladgull på dem var virkelig en fin blanding. De ser ut som små smykker alle sammen ♥ De gule klistermerke bokstavene er såklart flotte Papirdesign ♥

Jeg likte så godt denne detaljen med hjertene og perlene nederst. Som små hjertefrø som daler fra trærne. Art Journal'en handler om hvordan jeg ser på naturen og trærne. Jeg har en stor forkjærlighet for trær. Og kan aldri få nok av å være i nærheten av dem ♥ Ikke minst er det litt en hylleste til dem for det de hjelper oss med på denne kloden. Så i mine øyne er de like dyrebare som alle skatter og gull tilsammens hihi!

Produktliste:

Wycinanka: Hjerter, Stjerner, Alfabet
Ranger Studio Acrylic Paint: charcoal black, dash of red, smidge of blue, altered orange, modern red, dab of yellow og purple palette
Metal Flakes
Mona Lisa Adhesive metal leaf
Molding Paste
Gesso
Papirdesign klistermerke bokstaver
Golden Acrylic Glazing Liquid (satin)
Sharpie tusj
Creative Journal - Stor

Da håper jeg dere alle får en kjempe fin onsdag på alle vis og nyt høsten alle sammen ♥ Naturen viser seg virkelig vibrerende vakker i denne årstiden... nyt øyeblikkene og håper dere fant litt inspirasjon her i TreL bloggen i dag.
Hjertelig hilsen Linn

3 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails