fredag 4. juli 2014

Chipboards og embossing

Hei!

Jeg har fått mange spørsmål på hvordan jeg gjør det for å skape et gammelt og shabby utseende på enkelte av de elementene jeg legger til på kortene mine. Blandt annet på chipboards.

Her er ett par eksempel;



Derfor tenkte jeg og vise dere dette idag.

TreL har diverse chipboards inne på nettbutikken/ butikken i Bodø. Der kan du også finne figurer i tre/finer. Om du velger å stanse ut et mønster kan du selvsagt embosse det også. Sky is the limit. Nedenunder viser jeg litt av pittelitt av utvalget, og som dere ser er det et uttall og velge mellom ;-)


For å dekorere disse må du bruke en vannmerkepute. Jeg foretrekker VersaMark. Den synes jeg er passe klebrig. Ikke for våt og ikke for tørr. Så må du påføre embossingpulver. Det gode gamle embossingpulveret vi alle kjenner har blandt annet Stampendous piffet opp, noe som gir chipboards, papir og trepynt nytt liv, og gir disse det shabbye uttrykket vi er ute etter.

Nedenfor viser jeg dere noen av variantene vi kan bruke. 


Etter at du har brukt vannmerkeputa di legger du det du ønsker å dekorere på et ark, og virkelig dynker pynten din med embossingpulveret. Etterpå må du forsiktig, gjerne med en pinsett løfte opp chipboarden og banke av det overflødige pulveret. Dette heller du selvsagt tilbake i boksen din! 


Så må du bruke en embossingpistol for å smelte pulveret, og vips har pynten du har valgt å embosse fått nytt liv :-)

 Jeg har brukt en chipboard fra Wycinanka. Selv om denne chipboarden har tynne detaljer fester embossingpulveret seg. Når man ønsker et rustikt utseende liker jeg at det ikke blir helt perfekt og jevnt. Da skal det være litt, ja shabby :-) Detaljene og fargene kom ikke så godt fra på bildet som jeg ønsket, men de overstående eksemplene viser hvordan resultatet kommer til å bli.


Da er det bare å hive seg rundt å oppdag embossingpulveret på nytt igjen ;-) Det er så enkelt og dekorativt!

Ha ei flott helg alle sammen.

Kreativ klem fra 
Cathrine.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails