søndag 4. mars 2012

Produkt test av ScrapDots og andre små tips :)

Jeg har nå virkelig fått testet ut ScrapDots, og kan forstå at mange i usa som bruker det kaller produktet: "heaven on a tube". Jeg så først Donna Downey bruke det i en av sine Inspirational Wednesday videoer. Der ble jeg helt gira på å få prøvd det ut. Og ble så lykkelig når TreL tok inn dette produktet. Så hva er så bra med dette limet? Det skal jeg prøve å forklare i denne posten:)

ScrapDots er et flytende syrefritt lim. Det er som flytende gluedots og når det tørker er det helt transparent. Men det finns jo både popdots og gluedots så hva gjør dette så spesielt?
Det som gjør det helt fantastisk er at man selv kan velge hvor mye dimensjon man vil ha. Alt ettersom hvor mye man klemmer ut av tuben:)) Dette limet kan man også bruke på de fleste overflater. Som tøy, metall, glass, lerret, papir, kartong og mye mere. Og fra nå av skal jeg pynte bokser eller utsiden av bøkene mine med å ha elementer med dimensjon så vil jeg så absolutt velge ScrapDots. Fordi når det tørker, så går det ingen plass. Det er festet meget meget godt fast. Det er fortsatt fleksibel, så om man så rører på elementet eller har det på en bok så vil det ikke ta skade eller falle av.
Det eneste å være litt nøye med er når man plasserer elementet. Kan bli litt gris hvis man plasserer noe litt feil. MEN det er ingen problem å tørke av å begynne på nytt. Det er veldig tilgivende å jobbe med som mange andre flytende lim.
Skulle man trykke for hardt så kan man som sagt begynne på nytt. Det tørker ikke så veldig fort. Så man har tid på seg å rette på elementene. Det kurer etter ca 15 minutt. Men helt tørket etter noen timer. Dette varierer utifra hvor mye lim man har, underlaget og temperaturen limet skal tørke i:) En annen ting har man små elementer og man får lim litt utpå kantene. Så har jeg brukt en Q-tip og tørket rundt kantene på elementet. Det fungerer brilliant. Og når det da tørker så er det transparent og lekkert hihi! Ønsker du virkelig at elementet skal poppe opp fra underlaget, så "legg" elementet ned på underlaget og forsiktig juster elementet slik du vil det skal være. Det er ikke nødvendig å dytte/presse det ned i underlaget. Limet er svært tykt og med en gang det rører underlaget trenger man ikke bekymre seg for at det ikke blir å sitte fast:)
 Her er et par tag'er jeg har laget:
Stjernene i lilla er fra en sjablong fra Crafters Workshop, og oppå har jeg malt i litt Goosebumps Shimmer. Gjerdet er tegnet av fra en diecuts kjøpt hos TreL og så stemplet med Unity Stamp.
Se gjerdet hvor høyt opp det kom. Med ScrapDots kunne jeg ha det enda høyere ved å legge på enda et lag. Men dette holdt for meg:) Her er ikke limet tørket enda, så du kan se at det er ganske skinnende enda.
Enda en vinkel å se gjerdet fra:) Gøy med ScrapDots ja hihi!
Her har det tørket og det blir mere matt. Gjerdet mitt bølget seg ikke pga limet, men fordi jeg festet blomsterrankene litt vel hardt hihi. Fikk rettet dette etterpå ved å ta en pensel under og bøye det opp igjen. Limet... ja det gikk ingen plass og det på en måte styrker papiret oppå. Vanskelig å beskrive men utrolig brilliant produkt!

På denne tag'en har jeg brukt limet under den store røde knappen og også bling sommerfuglen oppe til venstre.
Denne knappen har en slik ring på baksiden, var en gang til en kåpe. Og den får jeg ikke til å klippe av. Den er såpass stor også at jeg har ikke helt funnet måten å bruke den på. Men med ScrapDots var jo det veldig enkelt.
 Det som og er så suverent er at det er så tykt og samtidig solid, at om så elementet er tungt. Så "detter" ikke elementet i en eller annen vinkel. Det holder virkelig godt! Jaaa jeg er like betatt av dette limet som Donna Downey. Nå må jeg ha dette på scrapperommet til enhver tid. Jeg har og limt de andre knappene med samme limet. Disse knappene sitter veldig godt fast, men tenk det er alikevel fleksibelt så det vil ikke sprekke eller flasse av enda bakgrunnen er bevegelig. LYKKE!!!
En annen ting å nevne er også at underlaget som knappene og sommerfuglen ble limt fast i. Er dekket med diverse medium. Som Goosebumps Clear, maling, glimmermist og fett stifter. Jepp sitter fast i det også. Noe jeg virkelig har fått brukt i Art Journaling boken min. :) Det som også er genialt er at man kan vinkle det elementet man vil forhøye. Slik som jeg har gjort her med denne sommerfuglen. At den er litt på skrå oppover, som om den flyr av siden. Til sist vil jeg også nevne at å fjerne ScrapDots fra et underlag er ikke så enkelt når det er helt tørket. Da må man enten har terpentin for å løse det opp. Eller bruke en skalpell eller ligende. Jepp dette er solide saker♥ Så beste tips hvis du søler utenfor der du vil ha det: Tørk det opp med en Q-tips eller noe annet før det tørker helt:))

Båndet ville jeg bare vise fordi jeg likte så godt effekten. Her har jeg tatt tyll og malt i med Mod Podge Sparkle. Det har jeg også hatt oppå den røde knappen:) Mod Podge Sparkle er bare brilliant altså!
Denne sommerfuglen er ifra min forrige bloggpost. Hvor jeg viste om Mod Podge, se denne sommerfuglen på så mange medium under. Inni en bok! Jeg kan love dere den sommerfuglen sitter godt fast og enda boken blir åpnet og lukket så er den like vakker. Nesten så limet "passer" på den♥

Produktliste for denne bloggposten:
Scrap Dots 3-D Liquid Adhesive
Mask Sheets - Tim Holtz - 2/Pkg (som jeg har laget stensiler av med Clock dies av Tim Holtz)
Mod Podge - Plaid - Sparkle 8oz
Say it in Crystals - Round Bling/Bling 551360
Canvas - CH - Sticky back 12" x 12"/WHITE
Stickers Tiny Alphabet PRIMA
Chipboard - DieCut/Fabscrap/Mannequin 2pk
Template - Crafter's Workshop 6"X6"/Birds Of A Feather
Distress Stain - Picket Fence
Goosebumps Texture Spray/Shimmer
Glimmer Mist - Key Lime 1oz
Glimmer Mist - Mel's Diner 1oz
Glimmer Mist - Pomegranate 1oz
Stempel - Unity Stamp - Grainy background
Golden - Gesso 8 oz.
Bånd - Tulle 6"/Ivory pr. meter

Foam Sheet 9"X12" (laget foam stempel av, tegnet av Chipboard - DieCut/Fabscrap/Mannequin 2pk og skjærte ut)
Akrylmaling - Ranger - Classic Teal
Tag - Inkssentials Kraft Surfaces 20/Pkg #8. 

Til sist her må jeg bare vise dere noe jeg har erfart med Goosebumps Texture Spray/Shimmer som jeg mener er et virkelig bonus med produktet. Den er jo til for å lage tekstur såklart. Men jeg har blandt annet brukt den med shimmer for å få litt ekstra glans og dybde på mine prosjekt. Jeg har sett at farvene under blir gjerne mere dyp og fargene blir mere levende. Da oppdaget jeg noe annet fantastisk! Se på disse tagsene. Begge er av typen Tag - Inkssentials Kraft Surfaces 20/Pkg #8.
Begge har fått både fuktige medium på seg, som blandt annet Glimmrmist. Den grå bølget seg som de ofte gjør. Og man må jo nesten forvente at når man bruker fukt på kraft papir vil det bli bølgete. Går fint å bøye det tilbake sånn høvelig. MEN så når den ene fikk et tynt lag med Goosebumps shimmer på seg. Kjente jeg hele tagen forandre seg. Den er ikke like stiv i papiret som den grå. Den ble mer bøyelig men uten at det rynket seg. Jeg vet Ranger selger en type spray som brukes til tørre tusjer og stempelputer. For å få dem brukbare igjen. Og jeg har selv hatt veldig lyst på dette nettopp fordi det får tagene til å rette seg ut. Men nå med Goosebumps så har jeg jo et medium som gjør samme jobben. Jeg skinte som en sol når jeg oppdaget dette:)) Goosebumps er virkelig et medium med mange skjulte talenter :)

Da håper jeg dere vet litt mere om ScrapDots og dens bruksområder. Jeg anbefaler den på det sterkeste!!! Det kommer til å være fast inventar hos meg♥ 
Er noe uklart så er det bare å spørre:) Ha en flott helg videre alle sammen♥
Varm scrappehilsen fra Linn.

4 kommentarer:

  1. Hmmmm...dette limet så ut som et "må_ha-produkt". Tusen takk for at du viser oss!

    SvarSlett
  2. Dette produktet så bra ut! Takk for tipset! Fine tager du og har laget!

    SvarSlett
  3. Tuuusen takk dere det varmer virkelig. Og ja jeg er helfrelst på det limet. Er ubeskrivelig bra!!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails