onsdag 18. januar 2012

Produkt test av Tsukineko Goosebumps Del 1 av 3♥

Da jeg ble spurt av Linda å teste ut Goosebumps jublet jeg. Det har klødd i fingrene mine å få leke med dette flotte mediumet siden jeg så det bli lansert under CHA. Så jeg har virkelig lekt i stort spekter med Goosebumps. Jeg oppdaget også at dette ble for omfattende til en bloggpost. Så jeg må dele den i tre!! Mere lesestoff til dere og mange bilder. Gjør vel ikke noe vel hihi♥ Første delen her forklarer jeg hva Goosebumps er, hvordan å bruke det og endel uttrykk man kan oppnå. I Del 2 tar jeg for meg stensiler og Goosebumps. De liker hverandre svært godt hihi! Del 3 vil omhandle Stempling og mange andre kjekke ting:) Da setter vi i gang, kos dere med lesingen♥

Goosebumps er en transparent tekstur spray som kan brukes på mange forskjellige måter. Det ligner litt på flytende lim, men mye kulere hihi. Den er lett å jobbe med, tørker hurtig alt ettersom hvor tykt lag man bruker. Væsken er ikke klar i flytende form, men når den tørker er den helt transparent. Goosebumps kan brukes på mange overflater. Slik som Papir, Kartong, Mønsterark, Glass, Transparent, Acetat, Lerret, Chipboard og sikkert enda flere overflater. Her er det bare fantasien som setter en stopper♥

Det som og er veldig morsomt er at man kan oppnå utrolig mange flotte effekter med dette mediumet. Jeg skal prøve å vise dette nærmere i denne gjennomgangen.
Goosebumps kommer i tre varianter: Clear, Matt og Shimmer. Jeg har testet ut Matt og Clear og vil vise hva forskjellen er på disse. Tror jeg må ha Shimmer også hihi, man blir virkelig hektet på disse flotte sprayflaskene. Jeg har virkelig testet dette produktet ut på mange måter, så her kommer det mange bilder:)

Det som betyr mye for hvilket resultat man oppnår har med spray avstanden. Her viser jeg de tre som er anbefalt fra Tsukineko.
Det er svært vanskelig å få teksturen godt fram på et bilde uten å ha en kontrastfarge, men det kommer lengre ned. Da vil dere tydelig se forskjellene:) Til jeg lærte meg spray-avstandene brukte jeg en linjal for å måle meg fram:
Og man sprayer det ganske så rett ned, man kan ha litt vinkel på sprayflasken. Men man sprayer ikke som ved Glimmermist, hvor man vifter/sveiver☺med armen mens man sprayer over underlaget. Dette mediumet er også veldig klissete, så det er lurt å ha nonstick craft sheet eller noe under som beskytter bordplaten. Men skulle det komme en plass du ikke ønsker, så er det ingen fare. Når det er tørket kan man skrelle/skrape det vekk:) Goosebumps tørker overraskende fort syns jeg. Med tanke på teksturen det gir så passer Goosebumps for de utålmodige også hihi!
Men har man ikke tid å vente tåler Goosebumps en omgang med varmepistol. Men som med mange andre produkter, pass på å ikke overopphete eller varme for nært overflaten:)
Distress Ink og Goosebumps liker hverandre svært godt. Dette er samme bakgrunn som i bildene over hvor jeg viser de forskjellige avstandene. Nå kan man lettere se hva man oppnår av tekstur ettersom avstand. Tsukineko anbefaler Memento som er Dye Ink basert. Da jeg ikke har Memento puter prøvde jeg ut vannbaserte medium som Distress Ink, Distress Stains, Glimmermist, Perfect Pearls, H2o, Colorwash og lignende. Disse fungerer veldig bra sammen med Goosebumps. Siden Goosebumps fungerer som en resist (avstøter disse vannbaserte mediumene) og får teksturen til å poppe fram fra bakgrunnen.
Her er to bilder til hvor du kanskje klarer å se litt forskjell på effekten ved de forskjellige spray avstandene og også forskjellen mellom Clear og Matt.
Clear har en mer skinnende overflate enn Matt. Og en skinnende effekt er virkelig flott på endel underlag. Jeg erfarte også at med Clear når man jobber i lag på lag, vil den tydligere vise klart igjennom underlaget det er oppå. De har virkelig hver sin sjarm og kanskje og bruksområde. Alt ettersom hva man vil oppnå. Jeg kan tenke meg Shimmer vil gi enda en dimensjon av effekter. Jepp MÅ ha den også. Hurra for TreL som har tatt inn alle tre sortene♥

Matt er virkelig flott å jobbe med, den er noe tykkere i konsistens enn Clear. Men slik skal den være. Jeg vil alikevel anbefale før førstegangs bruk å snu denne flasken opp ned noen ganger. For å se til at blandingen er jevn før du begynner å spraye. Noe annet å nevne angående selve sprayflasken:
Det er anbefalt å enten tørke direkte av med en våtserviett etter bruk. MEN man kan også ta av belegget som stivner etter flere runder med spraying. Om den er tett, så er det som et limlag du bare kan pelle vekk. Jeg har brukt ca en flaske tilsammens nå og har ikke hatt noe problem med dysene i sprayflasken. Jeg har også brukt stensiler og stempler sammen med Goosebumps som jeg viser i Del 2 og Del 3. Det jeg vil anbefale er å ha en beholder/isboks/skål av noe slag med lunket vann tilsatt pittelitt zalo eller lignende såpevann stående. Ellers blir det mye tørking med våtservietter og tørkepapir:P jeg legger rett og slett stensilene, stemplene og om så dysen til sprayflasken i såpevannet. Alt løsner da kjempelett☺

Avslutningsvis i denne delen vil jeg vise dere teksturen som blir ved Goosebumps sprayet oppå malte underlag og oppå transparent.

 

 Se så flott sommerfuglen ble. Kan tenke meg den i klar transparent vil det kunne gi et vakkert uttrykk. Her har jeg hatt alkoholblekk bak for å få fram teksturen bedre:)

 På bildet under kan man helt tydelig se forskjellen mellom Matt og Clear Goosebumps. Jeg har og variert over transparenten avstanden jeg sprayet fra, for å få både den spredte og tykke teksturen fram.
Jeg håper dette gav et lite innblikk i hva Goosebumps er. Del 2 vil som sagt handle om Stensiler og Goosebumps. Jeg har gjort meg noen erfaringer her også som jeg ønsker å dele:) Har dere noen spørsmål så er det bare å spørre.)
Scrappeklem fra Linn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails